Politikker
Her kan du læse mere om Lilholtgårds politikker
Politikker
-
Solpolitik
Vi følger med i solens UV-index og er OBS på hvornår vi skal være opmærksomme på solens
stråler.
Vi abonnerer på SMS-tjenesten ”Dagens UV-varsel” på www.skrunedforsolen.dkSkygge
- Vi vil sikre, at der på legepladsen er tilstrækkelig med skygge i form af overdækning og
solsejl. - Vi planter løbende træer og buske for på sigt at danne naturlig skygge.
- Der er mulighed for at søge skygge i bålhuset.
- Legeredskaber som sandkasse og hængekøjer, der benyttes meget, placeres under solsejl.
- Medarbejderne overvejer altid mulighed for skygge, når de planlægger ture og udendørs
aktiviteter. - Det er en del af vores pædagogik, at vi aktivt sætter lege og socialt samvær i gang på legepladsens kroge og skyggeområde
Solhat
- Når børnene er ude, anbefaler vi, at de har hat på. En hat med god stor skygge beskytter deres ansigt, hals, ører og nakke.
- Vi anbefaler ikke kasket, da den ikke giver tilstrækkelig beskyttelse i nakken og på ørerne.
- I institutionen er der altid mulighed for at låne en solhat
Tøj
Når børnene er udenfor, har vi fokus på, at alle børn bærer løst tøj, der dækker så meget af
huden som muligt. F.eks. T-shirts med albuelange ærmer og krave, som dækker nakken– og
shorts og kjoler, der går ned over knæene.Solcreme
- Vi beder forældrene om at smøre deres børn med solcreme hjemmefra om morgenen, så de
er beskyttet ved formiddagens aktiviteter - Efter frokost smører vi med solcreme. Vi smører igen i løbet af dagen efter behov.
- Vi retter os efter sundhedsstyrelsens anbefalinger og bruger svanemærket solcreme med
factor 15.
Spisning ude
- Vi tilstræber at sidde i skygge når vi spiser ude.
- På legepladsen er bordene placeret i skyggen
- På ture tilstræber vi at finde skygge steder at spise madpakker.
- Der er altid drikkevand til rådighed i termodunke og rene drikkekrus på legepladsen.
- På ture med madpakker har børnene altid selv deres drikkedunke med i rygsækken.
Muligheder for aktiviteter og lege ude og inde
- Der er indgangs-muligheder fra legepladsen til alle grupperum
På solrige dage er der mulighed for at lege og lave aktiviteter indenfor i middagstimerne. - På dage hvor der er meget udendørs aktivitet spiser vi ofte inde til måltiderne, så børnene kommer i skygge
- Spisningen inde giver mulighed for at få noget af tøjet og skoene af, og skyggen giver ro for
øjnene og god koncentration om at få godt at drikke imens der spises. Vi laver opslag og fortæller også, hvornår institutionens medarbejdere smører børnene med
solcreme – og hvornår forældrene forventes at gøre det. Det fremgår af opslaget hvilken solcreme vi
anvender.
Revideret marts 2020
- Vi vil sikre, at der på legepladsen er tilstrækkelig med skygge i form af overdækning og
-
Rygepolitik
Vejle Kommune er en røgfri arbejdsplads.
Dette betyder, at LILHOLTGÅRD en røgfri institution.
Som ansat på Lilholtgård er det ikke tilladt at ryge i arbejdstiden. Rygepolitikken omfatter alle former for rygning herunder E-cigaretter og snus.
Det betyder der ikke må ryges nogen steder på institutionens matrikel hverken inde eller ude i hele ens arbejdstid, ligesom der ikke kan anvendes pauser hertil.
Det samme gør sig gældende ved arrangementer som ligger uden for institutionens åbningstid.
-
Mobbepolitik
”Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på steder hvor denne person er ”tvunget” til at opholde sig”. (Børns Vilkår)
Vores holdning er, at børn i vuggestue ikke mobber hinanden bevidst.
For børnehavebørnenes vedkommende kan det virke mere bevidst og tilsigtet.
Derfor tager vores mobbepolitik afsæt i det forebyggende arbejde og udviklingen af børns sociale kompetencer.
- Vi har i vores dagligdag fokus på børnenes sociale kompetencer og inklusion, og vi har dermed fokus på værdier og for måden at være sammen på, samt samspilsformer for børnene i de forskellige aldersgrupper.
- Vi viser positive følelser
- Vi viser vi er glade for barnet
- Vi samtaler med barnet om de ting de er optaget af
- Vi samtaler om og anerkendelse det barnet kan og er i gang med.
- Vi anerkender når der er noget barnet gerne vil, og justerer aktiviteten ved at tage lederskabet for barnet.
- Vi hjælper barnet med at kontrollere sig selv på en positiv måde, og sætter grænser for barnet, ved at vejlede det, give det positive alternativer.
- Vi sætter ord på børnenes handlinger, på de andre børns vegne, eks: ”Prøv at se, Jens synes du driller ham, når du løber efter ham”
Vi ønsker at skabe et trygt børnemiljø, hvor der er plads til alle, og som tager højde for både de fysiske, de psykiske og de æstetiske faktorer.
Det fysiske børnemiljø
På Lilholtgård bruger vi rummet og rummene aktivt både ude og inde, hvor der er plads til motorisk aktivitet.
Vi ønsker et fysisk miljø, som motiverer og stimulerer det enkelte barn til aktivt, at det bruger sig selv, men også har øjnene åbne over for de andre børn.
Det er en bevidst prioritering, at vi har faste basisgrupper, laver legeaktiviteter og grupper på tværs af basisgrupperne, hvorved børnene kan udvikle venskaber og deres sociale opmærksomhed.
Det psykiske børnemiljø
Vi ønsker at skabe en god stemning i institutionen, med voksne der er i børnehøjde og som gode rollemodeller, med en anerkendende og rummelig tilgang til måden at være sammen på.
For at understøtte barnets sociale kompetencer vægter vi, at der er tid til nærvær, at de voksne følger barnets initiativer og giver mulighed for fordybelse i små legegrupper.
Ved at de voksne har kendskab til det enkelte barn og tillid til børnenes sociale kompetencer, giver vi plads til forskellighed, men udfordrer også barnet til at gå i et samspil med andre børn.
Det æstetiske børnemiljø
Vi mener, at børn trives i et miljø, der er hyggeligt og hvor lyd, lys, farve og temperatur kan være med til at skærpe børnenes sanser og nysgerrighed.
Et miljø som er stemningsfuldt befordrer til god børneleg og dermed færre konflikter.
Kulturen på Lilholtgård
Det er de voksnes ansvar at det er rart at gå i vuggestue og børnehave på Lilholtgård.
Det er os der i fællesskab har ansvar for at sætte rammerne, og holde øje med om det enkelte barn trives.
-
Hygiejnepolitik
Et af Dagtilbuds arbejdsmiljømål er forebyggelse og nedbringelse af sygefravær, og da smittetrykket generelt er højt i en institution, har vi derfor stor fokus på rengøring og håndhygiejne.
Rengøring
- Vi har på Lilholtgård faste procedurer og retningslinjer for rengøring på stuerne.
- Vi afvasker altid borde og stole efter måltiderne.
- Vi fejer altid gulvene efter endt måltid.
- I perioder med høj risiko for smitte, af spritter på badeværelser, ved håndvaske og vandhaner og toiletterne om middagen.
- Vi bruger underlag på puslebordet hver gang vi skifter børnene.
- Vi afspritter pusleborde efter endt bleskift med afføring.
- Vi vasker vasketøjet ved foreskrevne vaskeanvisninger:
- Hagesmække og sengetøj ved 60 gr.
- Stofbleer og stof-vaskeklude ved 90 gr.
- Karklude og viskestykker ved 90 gr.
- Retningslinjerne indgår som daglige rutiner. Derved sikrer vi, at de bliver fulgt, og der er rent for både børn og personale.
- Når vi har sygdoms-perioder med opkast, diarre og øjenbetændelse, skærper vi rengøringen og vasker f.eks. legetøjet en ekstra gang for at bryde smittekæden.
- Vi lufter ud efter hvert måltid, for derved at sikre et godt indeklima.
Håndhygiejne hos personalet
- På Lilholtgård er vi opmærksomme på at have en god håndhygiejne.
- Vi har god håndvask efter f.eks. bleskift, næsepudsning, sortering af snavset vasketøj eller håndtering af affald.
- Vi anvender altid handsker ved håndtering af afføring, opkast og betændelse.
- Vi har adgang til desinfektions dispensere i grupperne, og små flasker til rygsækken og lommerne.
Håndhygiejne hos børnene
- Voksne er rollemodeller for at skabe en god håndhygiejne blandt børnene.
- Vi har et pædagogisk tiltag, at børnene vasker hænder, efter de har været på toilettet, været på legepladsen, og inden de skal spise. Alt efter børnene kommer ud på badeværelset nogle stykker ad gangen sammen med en voksen og står ved vaske og spejle i børnehøjde.
- Vi bruger god tid til at sæbe hænderne grundigt ind, skylle sæben af og tørre hænder i et papirhåndklæde. Derefter putter håndklædet i affaldsposen.
- Hele rutinen er genkendelig og naturlig for børnene, og vi sætter ord og sang på imedens vi vasker hænderne med børnene.
-
Fødselsdage
Vi sætter flag på barnets gruppe og alle fødselsdage fejres på Lilholtgård
Vi vil gerne holde fødselsdage UDEN store kager, for at undgå for meget sukker og slik.
Ønsker I at invitere børn hjem, så må det foregå på privat initiativ.
Vi vil gerne frabede os invitationer i børnenes rum, men send dem til de andre børn privat.Hvis børnene bliver hentet her i åbningstid, så tænk på de børn der ikke er inviteret.
Hent evt. alle piger eller alle drenge i en gruppeHolder I fødselsdagen i weekenden, så bestemmer I selv antal, og hvem.
• Vi holder fødselsdage for børnene adskillige gange på en måned.
• Vi fejrer altid fødselsdag for børnene med flag og lys på bordet, samt en lille sang.
• Vi samarbejder med forældrene om hvornår det passer dem bedst at holde barnets fødselsdag.
• Forældrene er velkomne til at deltage, så vi aftaler hvordan og hvornår på dagen det er bedst.
• Vi vil helst holde fødselsdagen om formiddagen i forbindelse med formiddagsmaden, da det giver en god tid til at fejre barnet.
• Har forældrene lyst til at tage lidt med til at fejre dagen med, anbefaler vi til at minimere maden, da børnene ikke er meget sultne på den tid af dagen.
• Vi anbefaler lidt frisk frugt, lidt brød eller lign.
• Vi modtager ikke kage, slik og saftevand eller sodavand.
• Vi vil begrænse mængden af sukker og fedende kager og saft.
• Det betyder, at der ikke indtages for store mængder af sukker flere gange om ugen.
• Ved vores madpolitik vil vi skabe større enighed blandt forældre og pædagoger om, hvor meget sukker og fede sager børnene skal have at spise ved børnefødselsdage.
• Dette gør vi bedst ved at gøre de festlige lejligheder sundere. Samtidig giver det mere tryghed for alle parter, og forventningerne til traktementet holdes på samme niveau.
• Bestyrelsen har udarbejdet et opslag omkring fødselsdage. -
Magtanvendelse
Magtpolitik for LILHOLTGÅRD
Man må ikke bruge magtanvendelse på Lilholtgård
Vi følger Vejle Kommunes retningslinjer for magtanvendelse
På Lilholtgård er det forbudt at bruge
- Legemlig afstraffelse
- Fiksering dvs. fastspænding af forskellig art.
- Eksklusion
- Ydmygende, hånende eller anden nedværdigende behandling.
Hvis der er behov for at gribe ind over for et barn må indgrebet alene finde sted, hvis der er tale om nødværge.
Eksempler, hvis et barn:
- Er i fare for at komme for skade, f.eks. ved at løbe ud på en trafikeret vej.
- Bliver til fare for at påføre andre børn alvorlig skade.
- Har rodet sig ud i en alvorlig slåskamp med et andet barn.
- Det kan være berettiget at fastholde, flytte eller fjerne et meget urolig eller vildt skrigende barn.
- Øver vold mod personalet.
- Ødelægger eller beskadiger inventar/legetøj.
Vi undgår det ved
- Vi har i vores dagligdag fokus på børnenes sociale kompetencer og inklusion, og vi har dermed fokus på værdier og for måden at være sammen på, samt samspilsformer for børnene i de forskellige aldersgrupper.
- Vi anerkender børnene hvis noget er svært.
- Vi anerkender hvis barnet udviser stærke følelsesudbrud
- Vi samtaler med barnet om de ting der sker, og hvad der kan ligge til grund for hændelsen
- Vi guider og tilretteviser barnet, justerer aktiviteten ved at tage lederskabet for barnet.
- Vi hjælper barnet med at kontrollere sig selv på en positiv måde, og sætter grænser for barnet, ved at vejlede det, give det alternativer.
- Vi sætter ord på børnenes handlinger.
- Vi sætter ord på for de andre børns vegne
- Vi rammesætter strukturer der er en fordel for barnet at være i, så hverdagen bliver lettere for barnet.
Kulturen på Lilholtgård
Det er de voksnes ansvar at det er rart at gå i vuggestue og børnehave på Lilholtgård.
Det er os der i fællesskab har ansvar for at sætte rammerne, og holde øje med om det enkelte barn trives
Vi ønsker at skabe et trygt børnemiljø, hvor der er plads til alle, og som tager højde for både de fysiske, de psykiske udviklingsområder.